Porsche 911

De evolutie van de Porsche 911

De Porsche 911 is misschien wel het meest herkenbare type Porsche van de geschiedenis. Zelfs de meeste niet-kenners zullen de auto aan zijn vorm nog kunnen identificeren als een Porsche. Met een looptijd van 1963 tot heden heeft dit type auto een aanzienlijke geschiedenis, waar we graag verder op ingaan. Tot nog toe zijn er 8 versies in deze serie uitgekomen, waarvan elke versie ook weer verschillende types heeft. We zullen hier vooral de algemene versies bespreken.

Het begin van de Porsche 911

De Porsche 911 is de opvolger van de 356-serie. Het idee achter het nieuwe ontwerp was een grotere en praktischere versie van z’n voorganger. Het initiële ontwerp kwam van Ferdinand Alexander Porsche, de kleinzoon van de oprichter van Porsche, in opdracht van zijn vader. Hoewel zijn ontwerp niet het definitieve ontwerp is geworden, zijn er verschillende kenmerken van dat ontwerp terug te vinden in de 911. De oorspronkelijke naam was overigens 901, maar dit werd aangepast om verwarring met de becijfering van Peugeot auto’s te voorkomen (en had zelfs bezwaar vanuit Peugeot tot gevolg).

Het algemene idee achter het nieuwe ontwerp was om een Porsche om de markt te brengen die meer voor dagelijks gebruik bestemd was, betrouwbaar was en nog steeds snel. De eerste 911 had een zescilinder boxermotor met een inhoud van 2 liter. De motor woog 184 kilo en was goed voor 130 pk. Deze 911 bereikte een topsnelheid van 210 km/u en trok op tot 100 km/u in 9 seconden. De fabrikant hield echter al vanaf het begin rekening met een uitbreiding en die liet niet lang op zich wachten: in 1966 presenteerde Porsche de 911 S. De cilinderinhoud was al voorbereid op een verhoging tot 2,7 liter en groeide nu tot 2,2l en had een vermogen van 169pk. In de jaren daarna vergrootte en verbeterde Porsche verschillende onderdelen dusdanig, dat de auto in 1971 opgevoerd was tot 190 pk en een cilinderinhoud van 2,4 liter.

De G-serie, de Turbo en de Bad Boy

Vanaf 1973 introduceerde Porsche een nieuwe serie binnen de 911: de G-serie. Het jaar daarvoor werd de motor uitgebreid naar de volle capaciteit van 2,7 liter en 210 pk en deze droeg de naam Carrera RS. De Carrera-motor werd ook gebruikt voor de daarop volgende G-serie en de al bestaande 911 en 911 S.
Weer een jaar later, in 1974, was Porsche de eerste om een seriesportwagen te introduceren met een uitlaatgasturbolader, genaamd de 911 Turbo. Deze was goed voor maar liefst 260 pk en werd in 1982 ook in cabriolet-uitvoering uitgebracht, genaamd e Targa. De Turbo-serie bracht ook de 911 SC Safari voort, die zoals de naam al doet vermoeden ook buiten de gebaande paden kon. Deze werd dan ook voornamelijk in rally’s gebruikt waarbij een snelheid van 210 km/u werd bereikt en waaraan onder andere spatlappen en aangepaste bumpers werden toegevoegd.

In 1989 werden de eerste ingrijpende veranderingen aangebracht en kwam de 964 uit. De vierwielaandrijving werd geïntroduceerd en daarom moest er een heel nieuwe koetswerkbodem worden ontwikkeld. Deze Porsche 964 werd gebruikt in de film Bad Boys met Will Smith en Martin Lawrence en geniet daardoor veel populariteit. Een paar jaar later, in 1993, werd de 964 opgevolgd door de toepasselijke 993. Deze versie had onder andere rondere zijvleugels, ellipsoïde koplampen, harmonisch geïntegreerde bumpers en een uitklapbare spoiler op de motorkap. Deze spoiler is nog altijd karakteristiek voor de Porsche 911. De Turbo uitvoering van de 993 was inmiddels goed voor 408pk.

Porsche 996, 997 en 991

Ruim 34 jaar na de eerste 911 kreeg de serie voor het eerste een serieuze uiterlijke verandering. De 996 uit 1998 was zowel van binnen als buiten groter en de onderlinge verhoudingen werden veranderd. Het bleef wel een 2+2 auto met de motor achterin. Waar Porsche tot dan toe gebruik maakte van een luchtgekoelde boxermotor stapten ze over op een watergekoelde motor met een inhoud van 3,4 liter van 300pk sterk. In 2002 groeide de inhoud verder naar 3,6 liter en een vermogen van 320pk. In 2004 wordt de 997, of nieuwe generatie Carrera en Carrera S, gepresenteerd. Na de grote veranderingen van de 996 doet Porsche weer een stapje terug naar het uiterlijk van vroegere tijden en met een motorinhoud van 3,8l groeit het pk ondertussen naar 355. De Turbo van 2006 heeft inmiddels een vermogen van +420 pk. 

En dan is er in 2011 de 991. Hoewel het uiterlijk als een van de mooiste in de 911 geschiedenis wordt beschouwd, is er veel kritiek op de merendeels elektronische sturing. Hoewel de auto hierdoor wel de makkelijkst bestuurbare versie is, vinden veel liefhebbers het juist jammer dat de karakteristieke eigenaardigheden van de 911 hiermee ook verdwijnen. Eveneens is deze auto de eerste productiewagen ter wereld met een zevenversnellingsbak en is hij wéér in grootte toegenomen. De miljoenste fabricage van de 911 serie was een 991.2 versie en de tot dan toe sterkste Porsche. De 8e en laatste versie uit 2018 is de 992.

Omdat deze pas kortere tijd bestaat is er nog maar beperkte informatie over de prestaties. Dit moet in de loop van de tijd gaan blijken. Tot dusver is het vooral afwachten of dit de eerste hybride of elektrische auto in de serie gaat worden. Qua uiterlijk zijn we in ieder geval wel weer terug bij het oorspronkelijke ontwerp. Hoewel hij nog steeds aanzienlijk in formaat is gegroeid herken je wel heel duidelijk de originele 911 vormen.

Porsche 911 Turbo S

Tot slot gaan we graag nog even in op een paar karakteristieke trekken zoals eerder benoemd. De eerste versie van de 911 had een plastic achterruit die opengeritst kon worden, de soft window genoemd. In 1969 werd het vervangen door een glazen ruit. De lampen zijn van oorsprong rond en zeer kenmerkend, toen Porsche dat veranderde bij de 993 kwam er zoveel kritiek dat de volgende versie gewoon weer de oude bekende vormen had. De 911 heeft lang bekend gestaan om een ietwat lastige besturing. Met de introductie van de vierwielaandrijving en later de grotendeels elektrisch geregelde besturing was dit echter verleden tijd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *